ارتباط رنگها و احساسات
رنگ ها با احساسات ما ارتباط نزدیکی دارند.
رنگهای گرم میتوانند احساسات متفاوتی را نسبت به رنگهای سرد برانگیزانند، و رنگهای روشن میتوانند احساسات متفاوتی را نسبت به رنگهای تیره ایجاد کنند.
همهی اینها به نحوهی استفاده از تأثیرات روانشناسی رنگها بستگی دارد.
رنگها میتوانند شما را خوشحال یا غمگین کنند، میتوانند در شما احساس گرسنگی یا احساس آرامش به وجود بیاورند.
این واکنشها ریشه در اثرات روانشناسی رنگها، شرطی سازی بیولوژیکی و نقش فرهنگی دارد.
به همین دلیل درک تأثیرات روانشناختی رنگها بر روی یک فرد عادی و همچنین اصول تئوری رنگها و معانی آنها مهم است.
در این مقاله توضیح میدهیم که رنگها چه تأثیری بر احساسات ما میگذارند.
تأثیر رنگها بر احساسات
تأثیرگذاری رنگهای مختلف بر احساسات ما تا حد زیادی بستگی به میزان روشنایی، طیف و سرد یا گرم بودن آن رنگ بستگی دارد.
رنگهای گرم
قرمز، نارنجی و زرد همگی رنگهای گرم هستند.
رنگهای گرم اغلب احساس شادی، خوشبینی و انرژی را برمیانگیزند.
همچنین میتوانند باعث جلب توجه شوند، به همین خاطر به عنوان علامت خطر، هشدار و یا توقف استفاده میشوند.
قرمز همچنین باعث افزایش اشتها میشود.
رنگهای سرد
رنگهای سرد شامل سبز، آبی و بنفش است.
رنگهای سرد معمولاً آرامشبخش و تسکیندهنده هستند، اما میتوانند بیانگر غم نیز باشند.
بنفش اغلب برای کمک به پرورش و رشد خلاقیت استفاده میشود به این خاطر که ترکیبی از آبی (آرام) و قرمز (تند) است.
اگر یک شرکت بخواهد سلامت، امنیت یا زیبایی را به نمایش بگذارد، از این رنگها استفاده میکند.
رنگهای شاد
رنگهای شاد رنگهای گرم هستند، مانند زرد، نارنجی، صورتی و قرمز.
رنگهای پاستلی مانند هلویی، صورتی روشن یا یاسی نیز میتواند تأثیرات متفاوتی بر خلق و خوی شما بگذارد.
هر چه رنگی روشنتر باشد، احساس شادی و خوشبینی بیشتری در شما ایجاد میکند.
همچنین ترکیب چند رنگ اصلی و فرعی میتواند احساسات شادی در شما ایجاد کند.
رنگهای تیره
رنگهای تیره و مات که با عنوان رنگهای غمگین شناخته میشوند.
خاکستری رنگ اصلی است، اما رنگهای سرد و مات مانند آبی و سبز و رنگهای خنثی مانند قهوهای یا بژ بسته به نوع استفاده میتوانند تأثیر مشابهی بر احساسات و عواطف داشته باشند.
رنگ های آرامشبخش
رنگهای سرد مانند آبی و سبز میتوانند باعث ایجاد احساس آرامش در فرد شوند.
رنگهای پاستلی سرد مانند آبی آسمانی، یاسی و نعنایی اثر آرامشبخش دارند.
رنگ های انرژیزا
رنگهای قوی و روشن و رنگهای نئونی میتوانند تأثیر قدرتمندی بر احساسات داشته باشند.
رنگهایی مانند قرمز، زرد و سبز نئونی میتوانند احساس انرژی در شما ایجاد کنند و باعث میشوند هوشیاری بیشتری داشته باشید، اما در عین حال برای چشم آزاردهنده است.
این رنگها توجه را به خود جلب میکند و باعث ایجاد تمایز در محیط میشود.
رنگهای پررنگ و قوی مانند آبی سلطنتی، فیروزهای، سرخابی و سبز زمردی نیز میتواند تأثیر محرک در شما داشته باشد و احساس طراوت و انرژی به شما میدهد.
رنگ ها و احساسی که به وجود میآورند
قرمز
قرمز گرمترین و پویاترین رنگ است و احساسات متضادی را برمیانگیزد.
اغلب با اشتیاق و عشق و همچنین خشم و خطر همراه است.
میتواند باعث افزایش ضربان قلب افراد شود و آنها را هیجانزده کند.
نارنجی
نارنجی باعث ایجاد احساس اشتیاق و انرژی در شما میشود.
نارنجی احساس سرزندگی و شادی را افزایش میدهد.
مانند قرمز، این رنگ نیز توجه را به خود جلب میکند و نشانگر تحرک و پویایی است اما به اندازهی قرمز قدرتمند نیست.
حالت تهاجمیِ متعادلی دارد. انرژی را به نمایش میگذارد اما میتواند دوستانه و دعوتکننده باشد.
نارنجی برای دعوت به اقدام برای خرید یک محصول یا اشتراک آن رنگ فوقالعادهای است.
زرد
رنگ زرد در شما احساس شادی و خودانگیختگی ایجاد میکند.
زرد پر انرژیترین رنگ در میان رنگهای گرم است. با خنده، امید و گرمی آفتاب همراه است.
طیفهای مختلف رنگ زرد به طراحی شما انرژی میدهد و در بیننده احساس خوشبینی و سرور ایجاد میکند.
در عین حال رنگ زرد بازتاب نور بیشتری دارد و چشم را اذیت میکند، به همین خاطر استفادهی بیش از حد آن در طراحی آزاردهنده است.
سبز
سبز باعث ایجاد احساس خوشبینی و شادی در شما میشود.
سبز نماد سلامتی، یک شروع تازه و ثروت است.
سبز رنگ آرامشبخشی برای چشم است و برای ایجاد تعادل و آرامش در طراحی استفاده میشود.
اگر یک شرکت بخواهد رشد و توسعه، امنیت یا الهام بخشیدن را به تصویر بکشد، سبز رنگ مناسبی خواهد بود.
سبز همچنین میتواند احساس آرامش و راحتی در افراد ایجاد کند.
آبی
رنگ آبی به شما احساس امنیت و آرامش میدهد.
آبی احساس آرامش و معنویت، و همچنین احساس امنیت و اعتماد را به وجود میآورد.
دیدن رنگ آبی باعث میشود بدن مواد شیمیاییای ایجاد کند که آرامشبخش هستند.
جای تعجب نیست که محبوبترین رنگ رنگ آبی است.
آبی تیره برای طرحهای شرکتی رنگ عالی است زیرا باعث ایجاد احساس حرفهای بودن میشود، اما استفاده بیش از حد از آن میتواند احساس سردی و بیتفاوتی ایجاد کند.
آبی روشن احساس آرامش بیشتری دارد و حالت دوستانهتری ایجاد میکند.
نمونههای عالی آن سایتهایی مانند فیسبوک و توییتر هستند که از رنگ آبی روشن استفاده میکنند.
بنفش
رنگ بنفش به شما احساس خلاقیت میدهد.
بنفش با رمز و راز، خلاقیت و ثروت همراه است.
طیف روشنتر بنفش اغلب برای تسکین یا آرام کردن افراد استفاده میشود، به همین دلیل از آن در محصولات آرایشی و زیبایی استفاده میشود.
از رنگ بنفش برای طراحی مجللتر و ثروتمندتر نیز استفاده میشود.
قهوهای
قهوهای حس ثبات و حمایت ایجاد میکند.
گرم و دوستانه، کاربردی و قابل اعتماد است، و همچنین میتواند نمایانگر چیزهای قدیمی و جاافتاده باشد.
مشکی
مشکی پیچیده، کلاسیک و جدی است.
مشکی قدرت، تجمل و ظرافت را تداعی میکند، اما میتواند به معنای حرفهای بودن، بیطرفی و سادگی نیز باشد.
جسور و قدرتمند است و اغلب برای برانگیختن رمز و راز استفاده میشود.
در زمینهها و فرهنگهای خاص، رنگ سیاه میتواند به عزاداری یا غم نیز اشاره داشته باشد.
سفید
سفید به معنای مینیمالیسم و سادگی است.
استفاده زیاد از رنگ سفید در طراحی، زیبایی مینیمالیستی ایجاد میکند و میتواند ظاهری ساده، تازه و تمیز داشته باشد.
در بسیاری از فرهنگها، رنگ سفید برای اشاره به پاکی و بیگناهی (لباس عروس و لباس نوزاد) استفاده میشود.
همچنین خنثیترین رنگ از بین رنگها است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.